Column voorzitter VSR Jacco Vonhof in ECJ: Online verkopen – winst of weerstand?

De online verkopen stijgen onverminderd, maar sluiten wij daar als schoonmaakbranche wel voldoende bij aan? Zijn wij op de hoogte van de do’s en de don’ts? Diverse experts op dit gebied waren aan het einde van de zomer op een van onze bijeenkomsten. De uitgenodigde sprekers gingen in op technologische mogelijkheden en psychologische beïnvloedingstechnieken om online verkoop effectief in te zetten.

En er valt nog heel wat te winnen. Zo maakt de consumentenmarkt al gebruik van de Hiku – een slimme koelkastmagneet. Hiermee zet je producten op je boodschappenlijstje door deze te scannen of in te spreken. En Ikea experimenteert met virtual reality. Voordat je het bestelt; check je virtueel eerst of een tafeltje eigenlijk wel in jouw huis staat. Amazon werkt aan een techniek die – door jou zo goed mogelijk te leren kennen – producten voor je klaarzet, nog voordat je ze bestelt. Verkoopsites van bijvoorbeeld boeken die producten aanbevelen op eerder bestelgedrag, zijn er al niets meer bij. De techniek ontwikkelt zich razendsnel.

Combineer je deze techniek met gedragsbeïnvloedingsmechanismen, dan ligt de wereld aan je voeten. Veel mensen die hiermee worden geconfronteerd, denken: ‘Ik bepaal zelf wel wat ik koop. Ze weten al veel te veel van je’. Vooral de generaties vóór die van de millenials zijn huiverig. Maar wat velen niet beseffen, is dat ze elke dag al onderdeel zijn van deze nieuwe economie.

Webshop voor schoonmaakartikelen CleanDeal vind ik een goed voorbeeld van een online winkel die nieuwe techniek toepast en inspeelt op gedrag van mensen. Zo staan er bewust geen eurotekens voor de prijzen omdat klanten dan minder snel op de kosten gericht zijn. Ook ordent het bedrijf producten in het winkelmandje op een bepaalde manier om te motiveren meer aankopen te doen.

Daarnaast voeren zij continu analyses uit: Hoe reageren klanten op e-mails? Vinden ze hun weg binnen de website? Dat maakt een webshop arbeidsintensief, maar – potentieel – met een hoge return on advertising. Zo wezen metingen na een onlinecampagne uit dat op 1 euro advertising 9 euro werd verdiend. Dat is rendabeler dan een flagshipstore.

Van de ervaringen van dit soort pioniers valt veel te leren. Zo bleek de doelgroep van CleanDeal niet uit de verwachte middelgrote schoonmaakbedrijven te bestaan, maar waren het dierenartsen, tattooshops en bed & breakfasts die hun weg naar de site vonden.

Ook was het bedrijf niet goed voorbereid op het gebruik van de website op mobiele apparaten en kregen zij te maken met fraude. Daarom is het advies: gewoon beginnen maar wel klein. Dit helpt u te ervaren hoe de markt reageert; zonder dat u al te grote investeringen doet waarvan het effect nog onduidelijk is.

Ten slotte vraag ook ik mij weleens af: Worden we misleid? Is mijn privacy in het geding? De conclusie lijkt dat de wereld nu eenmaal verandert. Denk niet dat het niet gaat gebeuren, maar speel eropin, Dan staat u straks niet aan de zijlijn.

Klik hier voor de originele Engelse versie

Bron: European Cleaning Journal

Deel dit nieuwsbericht